Stavby pro strojírenství
Stará Boleslav - Odolená Voda
Ve Staré Boleslavi byl v letech 1950-1951 postaven pro Motorlet Jinonice a nákladem asi dvou set dvaceti miliónů korun závod na zkoušení leteckých motorů. Stavbařskou zvláštností zde byly objekty pro tlumení brzdných účinků, tak zvané brzdné komory ze speciálního tlumícího zdiva. Závod byl budován současně s výstavbou leteckého závodu pro obranu státu v Odolené Vodě. Šlo o rozsáhlý komplex staveb s velmi krátkým termínem dokončení. Pro stavbu tohoto závodu bylo nutno nejprve získat nejrůznějšími akcemi pracovní síly. Dalším velkým problémem byla projekční nepřipravenost a výstavba závodu "na zelené louce", v prostředí bez jakéhokoliv sociálního vybavení. Přesto stavba proběhla úspěšně. Pro její urychlení byly použity nejprogresivnější metody, na příklad pojízdné lešení s bedněním pro montáže hal velkých rozpětí včetně zařízení pro propařování. Armabeton přesto, že s podobnými pracemi neměl zkušenosti, zajistil v dalším období ještě výstavbu letiště včetně zemních úprav. Na této obtížné stavbě vyrostla řada pracovníků, kteří dnes tvoří kmenový kádr podniku.
Náš stát pokulhává již delší dobu za vyspělými průmyslovými zeměmi ve výrobě automobilů. V roce 1955 se u nás vyrobilo pouze dvanáct tisíc pět set třicet osobních aut, poptávka byla veliká a tisíce zájemců čekalo marně dlouhá léta. Tak vznikl plán výstavby nového automobilového závodu, který v roce 1966 zvýšil výrobu automobilů na devadesát tisíc za rok. Bylo rozhodnuto o výstavbě
automobilových závodů n. p. Mladá Boleslav
Začátkem března 1959 bylo na okraji Mladé Boleslavi, kde závod dnes stojí, jen pusté pole, jedinou stavbou zde byl dřevěný barák stavbyvedoucího. O tři roky později však měla stavba už svůj kulminační bod - daleko viditelný komín teplárny a v roce 1966 zde skončily poslední drobné stavbařské práce na přístavcích a úpravách. Závod byl slavnostně předán do provozu v září 1964. Při této příležitosti bylo osm pracovníků odměněno vyznamenáním Za zásluhy o výstavbu a Za vynikající práci.
Výstavba jednoho sta čtyřiceti tisíc metrů čtverečních hal z předpjatých železobetonových prvků, teplárna a další výrobní objekty byly nemalým úkolem. O rozsahu práce vykonané do doby zahájení provozu svědčí několik dat: bylo vyhloubeno čtyři sta devadesát dva tisíc kubíků výkopů a uloženo padesát dva tisíc kubíků betonu, třicet pět tisíc osm set kubíků železobetonu, osmnáct tisíc pět set kubíků cihlového zdiva, osm tisíc osm set běžných metrů kanalizační sítě, sedmnáct kilometrů silnic, sedm kilometrů vlečky. Jeden montážní jeřáb vyrobil a smontoval jeden tisíc dvě stě padesát kusů příhradových předpjatých vazníků o váze sedmi tun a osmnácti metrů rozpětí, šest set kusů předpjatých průvlaků o váze deseti tun a dvanácti metrů rozpětí, osm tisíc střešních panelů o váze jedné tuny a šesti metrů rozpětí, osm set padesát sloupů o váze asi sedmi tun a délky devíti metrů. Celou montáž provedla šestičlenná montážní četa a dvanáct členů dopravní čety za necelých patnáct měsíců. Celková plocha staveniště je asi osmdesát jeden hektar,l z' toho je zastavěno 31,7 hektarů, silnice a vlečka zabraly 17,8 hektarů a volné plochy asi třicet dva hektary. Továrna se skládá asi z jednoho sta objektů. Osu tvoří šedesát metrů široká magistrála se dvěma vozovkami, na jedné straně se řadí za sebou - galvanovna, lisovna, svařovna, energetické zdroje, slévárna hliníku, slévárna litin; na druhé straně v opačném sledu mechanická hala o rozloze šedesáti metrů čtverečních, karosárna a montážní hala. Haly jsou plně prefabrikované o výšce sedm, deset, čtrnáct a šestnáct metrů s rozpony osmnáct metrů a kovárna dvacet čtyři metry. Prvky se vyráběly na staveništi v bateriích, na hale M1 byl měsíční výkon montáže deset tisíc metrů čtverečních.
Prefabrikací v Mladé Boleslavi se změnil Armabeton z podniku provádějícího monolitní betony na podnik s prefabrikací v celém rozsahu nadzemní části staveb, čímž splnil úkol X. sjezdu KSČ k zprůmyslnění investiční výstavby.
Tyto cifry jsou svědkem mnoha náročných pracovních výkonů, neboť vládní termíny bylo nutno splnit. Zkušenosti se sdruženou montáží byly přitom velmi malé, koordinace práce stavbařů a montérů strojního (výrobního) zařízení na stejných pracovištích byla velmi obtížná. Bylo mnoho potíží s projektem. Počátky stavby se topily v blátě, soutěž, která později tak rozhodně pomohla při plnění termínů, se rozjížděla jen pomalu. Nakonec stavbu zachránilo úsilí lidí. Svědčí o tom stovky čestných uznání: sedmdesát jeden odznak ředitele podniku, třicet dva odznaky ministra, devět státních vyznamenání, dvaceti třem kolektivům byl propůjčen titul brigáda socialistické práce (z toho dvěma četám Československého svazu mládeže), jedenácti kolektivům byl propůjčen titul XII. sjezdu Komunistické strany Československa a jednomu titul Průkopník socialistické práce. Na stavbě byla ověřena účinnost akordu a stavbaři odešli nejen se štítem, ale odnesli si i mnoho cenných zkušeností pro další stavby.
Rozsáhlý stavební objekt pro výrobu 200 MW a 6OO MW parních turbin. které jsou součástí výrobního programu národního podniku Škoda. buduje Armabeton v Plzni. Akce
turbinová hala
je ve skutečnosti komplexem hal4 X 18 metrů a 2 X 24 metrů a 1 X 30 metrů z ocelové příhradové konstrukce a železobetonových základů. Haly jsou ohraničeny dvěma sběrnými loděmi ocelové, rámové, plnostěnné konstrukce. Při jedné lodi 12 A je na severní straně postaven provozní trojpodlažní železobetonový prefabrikovaný přístavek v modulu 6 X 6 metrů o délce 148 metrů. Na západní straně je připojena administrativní část - třináctipodlažní. K tomuto komplexu. který má ještě další menší objekty, jsou přidruženy v západní části pomocné provozy. venkovní jeřábová dráha s mostovým jeřábem 100/20 tunovým vývojového typu.
Stěnový a střešní plášť budovy je proveden z plynobetonových desek 9,5 cm silných a 300 cm dlouhých v CSSR vyvinutých poprvé v Armabetonu.
V těsném sousedství je vybudován odstřeďovací a autofretážní tunel - unikátní stavba v Československé socialistické republice, kde se zkouší součásti turbin v rotaci. Tunel je konstruován pro ulomení až osmitunového kusu, letícího rychlostí až dvě stě metrů za vteřinu. Železobetonové stěny, silné čtyři sta centimetrů. jsou proto uvnitř pancéřovány. odtlumeny dřevěnou hranolovou, dvacet centimetrů silnou vrstvou. Pomocné provozy nejsou zatím ve výstavbě vzhledem k upřesňování výroby. Dalším unikátním objektem je zkušebna lodi 12 A. kde se zkouší poloprovozně celý komplex turbiny. Je to stolice, založená v hloubce 10-12 metrů na železobetonové desce, silné 2.5 metru, sestavená z masivních sloupů 2 X 2 m a z železobetonového věnce na úrovni ±O. sloužícího jako montážní plošina. Obtíže s výstavbou tohoto objektu byly způsobeny vrstvami plovoucího písku.
Na sever od Trnavy za Jaslovskými Bohunicemi vyrůstá naše prvá jaderná elektrárna, která uplatní u nás poprvé nové výzkumné prvky, jejichž hlavním cílem je zvýšení ekonomické efektivnosti výroby elektrické energie. Bude to v rámci Rady vzájemné hospodářské pomoci vývojový typ elektrárny. Z něhož budou vycházet všechny další typy atomových elektráren. Armabeton skončil v roce 1966 v Jaslovských Bohunicích výstavbu chladicích věží. Vedle toho plní svůj velký díl i v
Bolevci
na výstavbě experimentálního pracoviště pro jaderný výzkum. Na místě kde po prvé světové válce zaznívaly výbuchy zastřelovaných děl a kde později měla plzeňská Škodovka továrnu na trolejbusy, byla v roce 1964 zahájena výstavba pracoviště, bez něhož nebude provoz atomové elektrárny možný - budou se zde zkoušet všechna zařízení pro atomový reaktor.
Hlavními objekty jsou ocelová hala I s 16,5 metru hlubokou šachtou a železobetonová montovaná hala II o rozpětí dvacet čtyři metry, která je nejzajímavějším objektem. Východní přístavek této haly je čtyřpodlažní, hlavní nosné prvky sloupů jsou montovány ze tří dílů po dvaceti tunách, nosníky jsou příhradové z předpjatého železobetonu, ostatní sloupy jsou tyčové do pěti tun váhy. V průběhu montáže haly II byl použit v podobných podmínkách poprvé těžký autojeřáb Coles, který pracoval na různých úrovních různých podlaží. Zvláště obtížná a velmi pracná byla spouštěná studna o celkové váze tři tisíce tun, v zemině velmi nepříznivé a těžko rozpojitelné, se spodními proudy vody a jílem. Studna kruhového průřezu o průměru deset metrů se základovou spárou v hloubce dvaceti jednoho metru ve spodní tlakové vodě byla spouštěna jako keson. Velmi obtížné byly i výkopové a zemní práce, které stále narážely na zemní kabely, kanalizace a inženýrské sítě ze starého závodu, z nichž část byla v provozu.
K dnešní výstavbě se připojuje na západní straně konstrukce šestipodlažního montovaného skeletu v modulu šest krát dvanáct metrů, u kterého byl použit vývojový stropní panel na rozpětí 12 m. Skelet je ztužen stěnovými nosníky v příčném směru po třech modulech a monolitickou čelní částí, po obou stranách je umístěno schodiště a výtahy. Objekt je rovněž prefabrikovaný trojpodlažní, z běžných tyčových prvků. Na severovýchodní straně je vybudována kotelna, která je vývojovým typem ČKD Dukla. Dalším objektem je trafostanice typu haly AB, kde projektant rovněž uplatnil prefabrikaci založenou na úrovni -2,50 v otevřeném výkopu. Montáž se zde prováděla ve stavební jámě v úrovni patek - mezistropu. Železobetonová deska v přízemí je monolit.
Dříve než byla zahájena výstavba experimentálního střediska pro jadernou elektrárnu v Bolevci u Plzně, bylo nutno vyřešit otázku, kam přenést výrobu trolejbusů n. p. Škoda Plzeň. Střediskem výstavby nového závodu a budoucím střediskem výroby trolejbusů určených převážně pro vývoz se stal
závod Ostrov nad Ohří
Hlavním objektem výrobního závodu je středně těžká výrobní hala s celkovou zastavěnou plochou 25 000 metrů čtverečních. Skládá se z osmi výrobních podélných lodí o rozpětí osmnácti metrů a ze dvou příčných lodí - materiálové rozpětí osmnáct metrů a montážní rozpětí dvacet čtyři metry. Podél haly na jižní straně je skladová nádvorní jeřábová dráha a na severní straně sociální a administrativní přístavek s trafostanicí.
Hlavní hala je železobetonová z prefabrikovaných sloupů, přístavků a příhradových vazníků. Obvodový plášť je zděný. Podélný sociální a administrativní přístavek je zcela prefabrikovaný ze železobetonových H prvků a obvodových železobetonových panelů. Mimo tuto halu byla vybudována v areálu závodu ještě teplárna, administrativní přístavek, železobetonová prefabrikovaná hala ústředního skladu materiálu a železobetonové prefabrikované haly učňovských dílen a učňovský internát.